Wanneer heeft jouw paard fysiotherapie nodig?

Veel paarden hebben te kampen met rugklachten, blessures of overbelastingsklachten. Fysiotherapeuten zijn getraind om de primaire oorzaak te ontdekken van deze problemen en deze vervolgens zo gericht mogelijk te behandelen. In het geval van bijvoorbeeld acute ontstekingen of verdenkingen op ernstig letsel kan het voorkomen dat je dierenarts ingeschakeld moet worden. Juist in dit stukje vormt fysiotherapie een meerwaarde voor jouw paard. Er wordt niet zomaar iets behandeld, eerst moet de oorzaak duidelijk zijn. Fysiotherapie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast werkt een fysiotherapeut nauw samen met andere professionals.

Voorbeelden van symptomen die het paard kan vertonen als er iets mis is:

• Lichamelijke problemen
    kreupelheid, zwelling in de benen, stijfheid, hoofd kantelen/schudden
  • Gedragsveranderingen
    bijten/boos tijdens: borstelen, opzadelen, aansingelen, opstijgen, tijdens rijden: bokken, steigeren, weigeren
  • Rijtechnische problematiek
    niet voorwaarts, moeite met zijgangen, tempowisselingen, verzameling, springen, voltes, niet nageven, verkeerd aangalopperen
  • Neurologische klachten
    staart scheef dragen, ander looppatroon (atactisch), vaak struikelen, slechte balans, verlammingsverschijnselen, naar achter hellen, omvallen

Na blessures/operaties

• Peesblessures
    Na een peesblessure stelt de fysiotherapeut in samenwerking met je dierenarts/kliniek een trainingsschema op, die protocollair is opgesteld om peesherstel te bevorderen.
  • OCD (losse gewrichtsfragmenten)
    Na de operatie aan losse fragmenten in gewrichten is gerichte revalidatie nodig om overbelasting in training te voorkomen.
  • Spierblessures
    Spieren herstellen op een specifieke manier, een fysiotherapeut geeft je tips wat je wel en niet mag doen na een spierblessure.
  • Bandletsel of reconstructie
    Na bandletsel of operatie aan een band om deze te herstellen is gerichte revalidatie nodig om overbelasting in training te voorkomen.

Gewrichtsproblemen

• Rug en nekklachten
    Rug en nekklachten komen veel voor bij paarden. Dit heeft veel effect op de beweeglijkheid van je paard tijdens het rijden. De fysiotherapeut onderzoekt of problemen in de nek of rug behandelbaar zijn. Onder deze klachten vallen ook de SI klachten.
  • Artrose
    Artrose (slijtage) in gewrichten kan voorkomen in het hele lichaam van het paard. Een voorbeeld van artrose is kissing spines. Als jouw paard klachten heeft, krijg je duidelijkheid vanuit je dierenarts/kliniek over waar de artrose precies zit. Fysiotherapie wordt vervolgens ingezet om advies te geven over verstandig trainen, om compensatieklachten te verminderen en om overige gewrichten zo soepel mogelijk te houden.