Hoe weet jij of je traint wat je wilt trainen?

Je hebt net lekker 45 min getraind met je paard, hij is helemaal bezweet, zijn neusgaten staan open en zijn ademhaling is hoog. Zo die moet wel moe zijn! Maar is hij eigenlijk wel moe? En heb je eigenlijk wel getraind wat je wilde trainen?

Om te beginnen eerst even een korte uitleg over de verschillen tussen paard en mens.

Warmte en zweten

Een paard is 6 keer zwaarder dan een mens en 50% van zijn gewicht bestaat uit spieren. Spieren die tijdens een training hard moeten werken en hun warmte kwijt moeten. Het verschil wordt nog duidelijker als je kijkt naar huidoppervlakte. Het huidoppervlak van een paard is maar 2,5 keer groter dan dat van ons. Dit betekent dat wij supergoed kunnen afkoelen en het dus ook veel sneller koud hebben, maar dat een paard slecht kan afkoelen en om af te koelen heeeel veel moet zweten, namelijk 10-15 liter per uur!! K Daarnaast ademt een paard ook sneller om koude lucht zijn systeem in te pompen en dus weer af te koelen. Zweten en hoge ademhaling zijn dus niet altijd maatstaven om te meten of je zwaar getraind hebt! Maar wat dan wel?

Conditie

Paarden hebben in vergelijking met mensen een veel lagere rusthartslag, maar de tophartslag (bij hoge inspanning) van een paard kan daarentegen ook nog eens vele malen hoger liggen dan dat van ons. Bij mensen is de hartslag afhankelijk van training en leeftijd. Bij paarden is er pas een verschil in hartslagfrequentie vanaf een jaar of 18. Dit betekent kortgezegd dat een gemiddeld paard, ook zonder training al over een zeer goede conditie beschikt want hier zijn paarden op gebouwd! Om de hartslag van een paard op de krikken tijdens een training moet je dan ook flink je best doen. Een normale arbeidsgalop is bij veel paarden een piece of cake (de jonge niet getrainde paarden uitgesloten natuurlijk).

 

De juiste trainingsprikkel

Als je zo kijkt naar al deze verschillen, hoe weet je dan wanneer je de juiste trainingsprikkel geeft? De enige manier om dit zeker te weten is door te trainen met een hartslag meter. Na jaren onderzoek zijn er normaalwaardes gevonden voor recreatiepaarden en sportpaarden. Door de hartslag te registreren tijdens de training weet je dan ook precies wat je van het hart en de longen vraagt en welke krachtprikkel je geeft tijdens je training.

Verschillende trainingen

Je hebt verschillende soorten training die per discipline verschillen. Zo hebben endurance paarden een veel groter duurvermogen in de spieren nodig icm een lagere hartslag en ligt het accent bij springpaarden meer op kracht en explosiviteit waar een hogere hartslag voor nodig is. Dressuurpaarden moeten van alles een beetje kunnen, maar alleen het zwaardere dressuurwerk komt neer op hoge intensiteit krachttraining, eigenlijk train je tijdens een dresuurproef vooral het uithoudingsvermogen van je paard icm lenigheid en coördinatie.

Hartslagtraining

Door samen met een specialist de basiswaarden van de hartslag van jouw paard in kaart te brengen en vervolgens de hartslag te meten tijdens een van jouw trainingen, weet je precies waar je mee bezig bent. En de grap is, in veel gevallen trainen we onze paarden helemaal niet op kracht, maar op uithoudingsvermogen! Doordat wij als ruiters de indruk krijgen dat een training zwaar is (vanwege zweten of snelle ademhaling) houden we onbewust onze trainingen op hetzelfde niveau. Ook kan het de andere kant op slaan, doordat je niet goed kunt inschatten of de training te zwaar is kun je te veel van je paard vragen. Dit zien we veel bij jonge paarden (met nog onvoldoende kracht) en in de zwaardere dressuurvormen.

Hartslag van jezelf én je paard!

Om meer inzicht te krijgen over trainingsintensiteit geef ik sinds februari 2018 ook training met behulp van de hartslagmeter Paard én Ruiter M400 van Polar. De leuke extra is dat we tijdens deze training niet alleen de hartslag van je paard meten maar ook die van jezelf! Dan weet je meteen wie er harder aan het werk is 😉 .

Wat ga je dan doen?

Tijdens deze sessie met de hartslagmeter maken we eerst een basis meting zodat we weten wat de normaal waardes zijn voor jou en je paard. Daarna gaan we gericht verder met de onderdelen die jij op dat moment wilt trainen (dressuur gericht, spronggericht, uithoudingsvermogen). Je krijgt tips mee over hoe je nou echt hetgeen moet trainen wat je wilt trainen, hoe je je trainingen het beste kunt opbouwen in de week en hoeveel hersteltijd je hiervoor nodig hebt!

Daarnaast krijg je ook te zien hoeveel inspanning de training kost voor jou als ruiter en wat je hiermee kunt!